4 maja 2022 był pierwszym dniem wymiany doświadczeń pomiędzy francuskim i-Trans oraz Polskim Klastrem Technologii Kompozytowych.
Wymiana pozwoliła nam jako organizacji wizytującej poznać lepiej rynek francuski (przemysł kolejowy, zrównoważone systemy transportu multimodalnego i miejskiego) i jego potencjał!
Przedstawiliśmy również PKTK, polski rynek, jego możliwości oraz zdefiniowaliśmy obszary synergii pomiędzy naszymi klastrami.
Od strony klastra i-Trans uczestniczyli w spotkaniu:
Amélie Espérou, Amandine Caux, Ludivine Deloux, Camille Briant, Odile Solich, Danijela Dorić, Jean-Maxime Boulanger, Philippe Gouvaert oraz Thibaut Gilliart.
Polski Klaster Technologii Kompozytowych reprezentowali Jacek Sykulski oraz Andrzej Czulak.
Drugiego dnia prowadzono dyskusje w aspekcie współpracy jak również dobrych praktyk.
Dodatkowo instytucje należące do Polskiego Klastra Technologii Kompozytowych miały okazję przedstawić swoją działalność przedstawicielom klastra I-Trans Amélie Espérou oraz RAILENIUM, które również przedstawiły swoje prezentacje.
Z ramienia klastra zaprezentowały się:
- Politechnika Warszawska reprezentowana przez Annę Boczkowską,
- Bosmal Automotive Research and Development Institute Ltd reprezentowany przez Aleksandrę Kołodziej,
- Dantec Dynamics reprezentowany przez Tomasza Rusina,
- Centrum projektowe Fraunhofera dla zaawansowanych technologii reprezentowane przez Grzegorza Stankiewicza,
- Partnerski Klaster Silesia Automotive & Advanced Manufacturing, reprezentowany przez Luka Palmena.
Jest to początek wspaniałych możliwości współpracy pomiędzy naszymi instytucjami.
Trzeci dzień wspólnych spotkań przebiegł w atmosferze wymiany dobrych praktyk i doświadczeń. Kilku członków naszego klastra miało możliwość zaprezentowania swojej działalności w zakresie wytwarzania elementów przeznaczonych dla przemysłu kolejowego. Były to:
- TMBK Partners,
- TAPS Maciej Kowalski,
- New Era Materials,
- EC Engineering,
- KLGS Sp. z o. o.
W trakcie trzeciego dnia zostało również zorganizowane bardzo perspektywiczne spotkanie z ERCI (European Railway Clusters Initiative), inicjatywą europejskich klastrów kolejowych. Zastosowanie materiałów w przemyśle kolejowym wzrasta systematycznie ze względu na konieczność redukcji masy, dlatego omówione zostały kolejne kroki pozwalające na rozpoczęcie współpracy klastra PKTK z ERCI.
Klaster i-Trans przedstawił propozycje projektów, które możemy przygotować i realizować wspólnie. Spotkanie zakończyło się podsumowaniem i określeniem kolejnych kroków zbliżających oba klastry do zacieśnienia współpracy. Spotkanie naszych klastrów zostało zorganizowane w ramach projektu Extra przy wsparciu European Cluster Collaboration Platform (ECCP) i zaangażowaniu Iriny Vescu.